JSP BV

ALGEMENE VOORWAARDEN JSP BV

Artikel. 1. DEFINITIES

1.1. JSP: besloten vennootschap naar Belgisch recht, met maatschappelijke zetel te 2900 Schoten, Laaglandlei 119, ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder nummer 0779.274.739, telefoonnummer: 0468/27.70.01, e-mail: info@jspbv.be (hierna “JSP” of “aannemer” of “verkoper”).

Met “onze” of “ons” wordt eveneens bedoeld “JSP”.

1.2. KLANT: iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die in een contractuele relatie van welke aard dan ook staat of komt te staan met JSP (hierna “klant” of “opdrachtgever” of “koper”).

1.3. CONSUMENT: iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen (hierna “consument”).

1.4. PARTIJEN of PARTIJ: met “partijen” of “partij” wordt zowel JSP als de klant als de consument bedoeld.

Artikel. 2. ALGEMEEN

2.1. De klant krijgt deze Algemene Voorwaarden vóór het sluiten van een overeenkomst.

Deze Algemene Voorwaarden staan eveneens ter beschikking op de website www.jspbv.be, op de achterzijde van de offerte, bestelbon en op de achterzijde van de factuur.

2.2. De klant verklaart uitdrukkelijk kennis te hebben genomen van de Algemene Voorwaarden en de inhoud ervan integraal en zonder voorbehoud te aanvaarden.

2.3. De Algemene Voorwaarden maken deel uit van de overeenkomst en zijn bindend.

2.4. Deze Algemene Voorwaarden hebben steeds voorrang op de algemene voorwaarden van de klant, behoudens uitdrukkelijk andersluidend schriftelijk akkoord tussen JSP en de klant.

2.5. Van de Algemene Voorwaarden kan enkel worden afgeweken door een uitdrukkelijke schriftelijke overeenkomst tussen JSP en de klant.

In geval van tegenstrijdigheid tussen de Algemene Voorwaarden en/of bijzondere voorwaarden en een afzonderlijke schriftelijke overeenkomst, primeren de bepalingen van de afzonderlijke schriftelijke overeenkomst.
2.6. De eventuele onregelmatigheid of nietigheid van een afzonderlijke bepaling van deze Algemene Voorwaarden doet in geen geval afbreuk aan de rechtsgeldigheid van de overige bepalingen.

2.7. JSP behoudt zich het recht voor deze Algemene Voorwaarden te allen tijde te wijzigen als gevolg van economische en/of juridische omstandigheden.

Indien deze nieuwe Algemene Voorwaarden een invloed hebben op de lopende overeenkomsten, worden de nieuwe Algemene Voorwaarden aan de klant meegedeeld.

De klant die consument is, heeft het recht om de overeenkomst te beëindigen zonder het respecteren van een opzegtermijn of het betalen van een opzegvergoeding, mits kennisgeving per aangetekende brief aan JSP binnen de 8 kalenderdagen na ontvangst van de nieuwe Algemene Voorwaarden.

2.8. De oorspronkelijke taal van deze Algemene Voorwaarden is het Nederlands. Indien er meerdere taalversies bestaan van deze Algemene Voorwaarden, dan primeert de Nederlandstalige versie.

Sectie I. ALGEMENE AANNEMINGSVOORWAARDEN

Artikel. 3. TOEPASSINGSGEBIED AANNEMINGSVOORWAARDEN

3.1. De bepalingen van sectie I zijn van toepassing op elektriciteitswerken uitgevoerd door JSP.

Artikel. 4. GELDIGHEIDSDUUR VAN DE OFFERTES

4.1. Tenzij anders bepaald zijn onze offertes slechts geldig tijdens een periode van 30 kalenderdagen te rekenen vanaf het versturen van de offerte.

4.2. JSP is enkel gehouden door zijn offertes indien de aanvaarding door de klant ons binnen deze termijn bereikt.

4.3. Wijzigingen aangebracht aan onze offertes zijn slechts geldig indien zij door JSP schriftelijk werden aanvaard.

Artikel. 5. TOTSTANDKOMING OVEREENKOMST

5.1. Een overeenkomst tussen JSP en de klant komt tot stand door aanbod en aanvaarding.

De aanvaarding gebeurt door ondertekening van de offerte door de klant, binnen de geldigheidsduur van de offerte.

5.2. Aanvang van de werken door JSP geldt als stilzwijgende instemming met de offerte door de opdrachtgever.

Artikel. 6. PRIJSBEPALING – AANNEMINGSPRIJS

6.1. Tenzij anders is overeengekomen, zijn de prijzen in de offerte en overeenkomst in euro en exclusief BTW.

6.2. Indien de klant een consument is, is de prijs inclusief BTW en minstens in euro.

De totaal te betalen prijs door de consument omvat naast de BTW, alle overige taksen en kosten van alle diensten die door de consument verplicht moeten worden bijbetaald.

6.3. Vervoer van materialen of verplaatsingskosten van en naar de werf van de klant komen, tenzij anders bepaald, voor rekening van de klant.

Voor verplaatsingskosten wordt het aantal kilometers heen en terug berekend middels de snelste route volgens Google Maps.

6.4. De offertes worden opgemaakt op basis van de gegevens en wensen van de klant.

6.5. De prijsoffertes zijn relatief vast, wat betekent dat de eenheidsprijs vast is en dat de opgegeven hoeveelheden slechts vermoedelijk zijn.

De prijsoffertes maken doorgaans melding van “V.H.” (“vermoedelijke hoeveelheden”), wat betekent dat de hoeveelheden een schatting zijn op basis van de meegedeelde gegevens door de klant.

6.6. JSP heeft het recht, omwille van de noodzaak van de goede uitvoering van de werken, andere hoeveelheden werkelijk te verbruiken en aan te rekenen.

6.7. Elke verhoging van het BTW-tarief in de periode tussen de offerte en de uitvoering van de werken, valt ten laste van de klant.

Artikel. 7. PRIJSHERZIENING

7.1. De aannemingsprijs is voor herziening vatbaar indien, na de datum van totstandkoming van de overeenkomst, één of meer objectieve kostprijsparameters wijzigen.

De objectieve kostprijsparameters zijn: de loonkost, de sociale lasten en de materiaalprijzen, grondstofprijzen, energieprijzen of prijzen van toeleveranciers.

7.2. De prijsherziening geschiedt volgens volgende formule:

p = P * [ x1 * (s / S) + x2 * (i / I) + (1 – x1 – x2)]
p = de herziene aannemingsprijs

P = de oorspronkelijke aannemingsprijs voortvloeiende uit de aannemingsovereenkomst

x1 = de weging van de loonkosten

s = het gemiddeld uurloon van kracht op de startdatum van de werken waarop de betaling/de factuur betrekking heeft, verhoogd met een percentage sociale lasten en verzekeringen

S = het gemiddeld uurloon van kracht op datum van de ondertekening van de aannemingsovereenkomst

x2 = de weging van materiaalkosten

i = het indexcijfer, op basis van jaarlijks verbruik van de meeste gebruikte materialen en grondstoffen door bouwbedrijf, m.b.t. kalendermaand vóór startdatum werken waarop de betaling/factuur betrekking heeft

I = het indexcijfer m.b.t. kalendermaand vóór datum van totstandkoming van overeenkomst

7.3. Indien de uitvoeringstermijn meer dan 50 werkdagen bedraagt of wanneer de werken dienen aangevat, meer dan 3 maanden na datum van het opstellen van de offerte, zijn onze prijzen van rechtswege voor herziening vatbaar volgens de hierboven vermelde formule.

Artikel. 8. ONVOORZIENE OMSTANDIGHEDEN

8.1. Wanneer de uitvoering van de overeenkomst moeilijker, zwaarder of duurder wordt, ingevolge een verandering van omstandigheden die onvoorzienbaar was bij het sluiten van de overeenkomst, en die ontoerekenbaar is aan de schuldenaar, waarvan de schuldenaar dit risico niet voor zijn rekening heeft genomen, dan kunnen de partijen vragen om het contract opnieuw te onderhandelen met het oog op de aanpassing of beëindiging ervan.

De partijen blijven hun verbintenissen nakomen in de loop van de heronderhandelingen.

8.2. Het niet verkrijgen van vergunningen en/of subsidies maakt geen onvoorziene omstandigheid uit.

 

 

Artikel. 9. OVERMACHT

9.1. Onder “overmacht” wordt verstaan, de situatie waarin de uitvoering van de overeenkomst door één van de partijen, geheel of gedeeltelijk, al dan niet tijdelijk, wordt verhinderd door omstandigheden buiten de wil van die partij.

Gevallen van overmacht, zijn onder meer (niet limitatief): oproer, oorlog, rampen, epidemie, pandemie, staking, lock-out, terroristische dreiging, cyberaanval, vertraging of uitblijven van levering van toeleveranciers, uitvallen van stroom of digitale voorzieningen (internet), brand, plotse of tijdelijke overheidsmaatregelen, boycot.

Het niet verkrijgen van vergunningen en/of subsidies maakt geen overmacht uit. Evenmin vormen financieel onvermogen of insolvabiliteit overmacht.

9.2. De getroffen partij zal zo snel mogelijk en uiterlijk 5 werkdagen vanaf de datum waarop zij kennis krijgt of redelijkerwijs behoort te krijgen van de oorzaak van de onmogelijkheid tot nakoming, de andere partij schriftelijk op de hoogte brengen.

9.3. In geval van de onmogelijkheid om zijn verbintenissen na te komen, is de getroffen partij bevrijdt om zijn verbintenis na te komen, zonder enige aansprakelijkheid.

9.4. Bij een tijdelijke onmogelijkheid, worden de verplichtingen van de getroffen partij opgeschort voor de duur van de tijdelijke onmogelijkheid.

De getroffen partij kan niet aansprakelijk worden gesteld voor enige schade of enig verlies dat voortvloeit uit deze opschorting.

9.5. Als een geval van overmacht aanleiding geeft tot een vertraging van de werken, zal de uitvoeringstermijn verlengd worden met een periode die gelijk is aan de duur van deze vertraging, vermeerderd met de tijd die nodig is om de werken terug op te starten.

9.6. Indien de overmachtssituatie langer duurt dan 6 weken, heeft elke partij het recht om de overeenkomst zonder tussenkomst van de rechter te ontbinden, zonder dat aan de andere partij een schadevergoeding is verschuldigd.

Evenwel, zullen de kosten die JSP reeds heeft gemaakt voorafgaand aan de overmachtssituatie, ten laste vallen van de klant.

Artikel. 10. AFWIJKINGEN VAN DE OPDRACHT / MEERWERKEN

10.1. Onder “meerwerken” wordt verstaan: bijkomende werken die JSP bijkomend zal uitvoeren bovenop de reeds overeengekomen werken.

Onder “afwijkingen van de opdracht” wordt verstaan: wijzigingswerken die de aanpassing betreffen van overeengekomen werken.
10.2. De klant heeft zich voorafgaandelijk geïnformeerd naar de op dat moment gangbare tarieven en verklaart zich met deze akkoord, tenzij uitdrukkelijk hiervan wordt afgeweken.

10.3. De klant kan wijzigingen van de werken en/of meerwerken vragen aan JSP.

JSP zal in dat geval binnen 30 dagen een offerte voor wijzigingswerken en/of meerwerken met de uit te voeren werken, de prijs ervan en de impact op de uitvoeringstermijn, opmaken.

Tenzij schriftelijk akkoord van de klant binnen de 30 dagen vanaf de ontvangst van de offerte voor wijzigingswerken en/of meerwerken, wordt deze offerte beschouwd geweigerd te zijn door de klant.

10.4. JSP mag geen wijzingen aan de opdracht en/of meerwerken uitvoeren zonder voorafgaandelijk, uitdrukkelijke toestemming van de klant.

10.5. Indien tijdens de uitvoering blijkt dat kleine afwijkingen op de opdracht noodzakelijk of wenselijk zijn, kan JSP zonder prijsaanpassing de uitvoering van de werkzaamheden wijzigen, doch enkel indien dit geen nadelige gevolgen heeft voor de kwaliteit van de uitgevoerde opdracht.

Indien tijdens de uitvoering blijkt dat afwijkingen noodzakelijk zijn en dat deze afwijkingen gepaard gaan met een prijsaanpassing zal deze aanpassing geschieden in gezamenlijk overleg en schriftelijk worden bevestigd.

Artikel. 11. UITVOERING VAN DE OVEREENKOMST / UITVOERINGSTERMIJN

11.1. JSP verbindt zich ertoe om de werken uit te voeren zoals overeengekomen en volgens de regels van de kunst.

11.2. Elke wijziging van de opdracht en/of meerwerken brengt een verlenging van de uitvoeringstermijn met zich mee.

De aanvang of hervatting van de werken zal steeds in gemeenschappelijk overleg worden bepaald.

11.3. De uitvoeringstermijn wordt uitgedrukt in werkdagen.

Worden niet als werkdagen beschouwd: de zater-, zon- en feestdagen, verlofdagen en de dagen waarop ongunstige weersomstandigheden of de gevolgen daarvan het werk gedurende tenminste vier uur onmogelijk maken of zouden maken.

11.4. De door JSP opgegeven leverings- en/of uitvoeringstermijnen strekken slechts tot informatie, zijn steeds benaderend en kunnen JSP nooit binden.

Is de klant een consument, dan zijn de overeengekomen termijnen bindend voor JSP.

11.5. Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn te wijten aan JSP, heeft de klant recht op een forfaitaire vergoeding van 25 euro per dag vertraging met een maximum van 5% van de prijs van de werken, voor de geleden schade mits hij/zij deze kan bewijzen.

Indien de klant een consument is, dient deze de schade niet te bewijzen.

Wanneer de uitvoeringstermijn wordt opgeschort of onderbroken door de klant of door derden die in opdracht van de klant werken, is de klant eenzelfde vergoeding verschuldigd aan JSP.

Artikel. 12. BIJZONDERE VERPLICHTINGEN VAN DE OPDRACHTGEVER / NUTSVOORZIENINGEN

12.1. De opdrachtgever zorgt voor de nodige stedenbouwkundige of andere vergunningen alsook naleving van de reglementen op de veiligheid op de werf.

12.2. De klant dient te zorgen dat JSP op een normale manier zijn goederen kan leveren en installeren en de werken kan uitvoeren, op de overeengekomen plaats en het overeengekomen tijdstip, en zo onder meer te zorgen voor de bereikbaarheid van de leverplaats of de plaats van de werf.

Indien hieraan niet is voldaan is de klant ertoe gehouden alle schade, met inbegrip van de wachturen, bewaringskosten en kosten voor het behoud van de zaak, aan JSP te vergoeden.

JSP behoudt zich het recht voor de werken niet aan te vangen of verder te zetten, of de bijkomende kosten voor het aanleggen of aanvoeren van deze voorzieningen in rekening te brengen.

12.3. Aan de opdrachtgever kunnen bijkomende bijzondere verplichtingen worden opgelegd, welke zullen gevoegd worden bij de offerte. Deze bijkomende verplichtingen maken deel uit van de Algemene Voorwaarden.

Artikel. 13. VEILIGHEIDSCOÖRDINATIE

13.1. Richtlijnen ter coördinatie van de werf worden steeds voorafgaandelijk en schriftelijk meegedeeld aan JSP.

Indien deze zaken niet in orde zijn, kan JSP niet aansprakelijk worden gesteld, ongeacht de werken aangevat zijn.

13.2. Tenzij anders bepaald, zijn de veiligheidsmaatregelen die de veiligheidscoördinator oplegt en die niet bekend zijn op het moment waarop onze offerte wordt overhandigd, niet begrepen in de offerteprijs en zullen worden doorgerekend aan de klant.

Artikel. 14. OPLEVERING EN AANVAARDING

14.1. Zodra de werken zijn voltooid, verzoekt JSP de opdrachtgever om over te gaan tot oplevering van de werken en stelt de datum en uur vast van de oplevering.

14.2. Kleine onvolkomenheden of onafgewerktheden, waarvan de waarde minder is dan 5 % van de aannemingssom, kunnen geenszins worden ingeroepen om de oplevering te weigeren.

14.3. Indien de opdrachtgever het werk in gebruik neemt, geldt het werk als opgeleverd.

14.4. Wanneer de opdrachtgever niet aanwezig of niet vertegenwoordigd is bij de oplevering, geldt het werk als opgeleverd.

14.5. De oplevering gebeurt op een tegensprekelijke wijze door JSP en de opdrachtgever al dan niet bijgestaan door een architect.

Van de oplevering wordt een proces-verbaal opgemaakt waarin alle opmerkingen en tekortkomingen worden vermeld en waarbij de termijn wordt bepaald waarbinnen JSP alle aanpassings- en herstelwerken moet uitvoeren.

14.6. De oplevering door de opdrachtgever houdt de aanvaarding in van de werken, wat betekent dat de opdrachtgever erkent dat de werken zijn uitgevoerd zoals overeengekomen en volgens de regels van de kunst en dat JSP niet meer aansprakelijk kan gesteld worden voor zichtbare gebreken.

Artikel. 15. AANSPRAKELIJKHEID / EXONERATIE

15.1. De tienjarige aansprakelijkheid voor stabiliteits- en stevigheidsgebreken van de aannemer, voorzien in de artikelen 1792 en 2270 oud BW, neemt een aanvang bij de oplevering.

15.2. De aansprakelijkheid voor lichte verborgen gebreken die niet gedekt zijn door de artikelen 1792 en 2270 oud BW wordt conventioneel beperkt tot een periode van één jaar vanaf de oplevering.

Indien de klant een consument is, bedraagt de periode 2 (of 3) jaar vanaf de voorlopige oplevering.

Het eventueel gebrek wordt per aangetekende brief binnen één maand nadat het zich voordoet, meegedeeld aan de aannemer.

In elk geval is iedere rechtsvordering op grond hiervan slechts ontvankelijk indien ze ingesteld wordt binnen een termijn van zes maanden na de dag dat de opdrachtgever kennis had of had moeten hebben van het gebrek.

15.3. Deze aansprakelijkheid omvat niet de werken die nodig zouden blijken voor het wegwerken van de gevolgen van normale slijtage, van gebruik of slecht onderhoud.

15.4. JSP kan niet worden aangesproken door de opdrachtgever op grond van art. 3.101 en 3.102 BW, tenzij bij opzet of zware fout.

15.5. JSP kan slechts aansprakelijk worden gesteld voor zover wordt bewezen dat zij een zware fout hebben begaan, in geval van opzet of indien zij een verbintenis niet hebben uitgevoerd die als zijnde essentieel overeengekomen werd.

15.6. De aansprakelijkheid van JSP is beperkt tot het herstellen van voorzienbare, rechtstreekse en persoonlijke schade die de klant lijdt, met uitsluiting van alle indirecte of immateriële schade.

In geen geval kan JSP worden aangesproken voor enige onrechtstreekse schade zoals, doch niet beperkt tot, verlies van inkomsten, verlies van contracten, kapitaalkosten, beperking van rendement of gelijk welke andere verliezen of gevolgschade, zowel aan de klant als aan derden.

15.7. In alle gevallen is de aansprakelijkheid van JSP beperkt tot het bedrag voorzien in de overeenkomst, maximaal tot het bedrag voorzien in de hiertoe door JSP afgesloten verzekeringspolis.

Artikel. 16. BETALING

16.1. Vóór de aanvang van de werken dient een voorschot van 30% van het totale bedrag betaald te worden.

16.2. Tenzij anders is bepaald, zal de betaling geschieden door afbetalingen die maandelijks en/of wekelijks opeisbaar zijn, volgens de vordering van de werken.

16.3. Betaling dient contant te gebeuren op factuurdatum, tenzij anders vermeld op de factuur.

Tenzij anders is bepaald, zijn de facturen betaalbaar binnen de 30 kalenderdagen na verzending.

16.4. Elke klacht in verband met de inhoud van een factuur dient schriftelijk te worden gemeld aan JSP binnen de 8 kalenderdagen na ontvangst van de factuur.

Als de klant een consument is, geldt een termijn van 14 kalenderdagen waarbinnen de schriftelijke opmerkingen JSP moeten bereiken.

Facturen worden geacht te zijn ontvangen binnen 3 dagen na verzending.

Artikel. 17. WANBETALING

17.1. In geval een factuur op haar vervaldag geheel of gedeeltelijk onbetaald is gebleven, is de klant ertoe gehouden om boven de verschuldigde hoofdsom en zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling aan JSP te betalen:

– een conventionele verwijlintrest berekend aan 12% per jaar, vanaf de vervaldag tot de gehele betaling, voor het door JSP als gevolg van vertraging in betaling geleden rente-, opbrengst- en omloopsnelheidsverlies.

– een bedrag gelijk aan 10% van de verschuldigd gebleven hoofdsom, doch minstens groot 150 euro, dit ten titel van schadebeding, teneinde stipte betaling te verzekeren en ter vergoeding van de door JSP geleden schade ingevolge verhoogde beheerskosten, zonder de kosten om tot gerechtelijke inning te komen.

JSP behoudt zich het recht voor om een hogere vergoeding te vorderen, mits bewijs van hogere werkelijk geleden schade.

17.2. In geval een factuur op haar vervaldag geheel of gedeeltelijk onbetaald is gebleven, zal aan de klant die consument is, een eerste kosteloze herinnering worden verstuurd.

Bij gebreke van betaling binnen de voorziene betaaltermijn van 14 kalenderdagen zoals vermeld op de eerste herinnering, zal de consument een forfaitaire vergoeding verschuldigd zijn.

De betaaltermijn van 14 kalenderdagen start bij een elektronische herinnering de dag na de dag van verzending; bij een herinnering via de post start de betaaltermijn op de derde werkdag na verzending.

De forfaitaire vergoeding mag niet hoger zijn dan:

– 20 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk aan 150 euro is;

– 30 euro vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500 euro is;

– 65 euro vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500 euro met een maximum van 2.000 euro als het verschuldigde saldo hoger dan 500 euro is.

Bovendien, zullen verwijlintresten, conform de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties verschuldigd zijn, op de nog te betalen som verschuldigd zijn.

Dit schadebeding dekt enerzijds de verwijlintresten van de schuld en anderzijds, alle kosten van de minnelijke invordering van de onbetaalde schuld.

De kosten voor een bijkomende herinnering bedragen 7,50 euro vermeerderd met de op het ogenblik van de verzending geldende portokosten.

17.3. Iedere vertraging in de betaling, om welke reden ook, zullen van rechtswege en zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling alle nog niet vervallen schuldvorderingen op de klant die geen consument is opeisbaar worden.

17.4. In geval van wanbetaling houdt JSP zich tevens het recht voor om de uitvoering van alle lopende opdrachten te schorsen en de ontbinding van de overeenkomst te vorderen.

Artikel. 18. GARANTIEBEPALINGEN

18.1. De aansprakelijkheid voor de lichte verborgen gebreken die niet gedekt zijn door de artikelen 1792 en 2270 oud BW, is beperkt tot een periode van één jaar vanaf de oplevering.

De waarborg impliceert gratis herstel en/of vervanging van materialen of gratis herstel van de gebreken in het werk.

18.2. De gebreken moeten binnen één maand vanaf het ogenblik waarop de opdrachtgever ze heeft vastgesteld, per aangetekend schrijven, aan JSP worden gemeld.

In elk geval is iedere rechtsvordering op grond hiervan slechts ontvankelijk indien ze ingesteld wordt binnen een termijn van zes maanden na de dag dat de opdrachtgever kennis had of had moeten hebben van het gebrek.

Artikel. 19. ANNULERING OPDRACHT / OVEREENKOMST

19.1. Bij uitdrukkelijke eenzijdige opzegging van de overeenkomst of annulering van de opdracht door de klant, voor om het even welke reden, mits een vooropzeg van 30 dagen, is aan JSP een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd gelijk aan 30% van het totale bedrag van de overeenkomst, en dit zonder afbreuk te doen aan de mogelijkheid om de hogere werkelijk geleden schade te bewijzen en te vorderen.

De forfaitaire vergoeding dekt o.m. de vast en variabele kosten en de eventuele winstderving.

19.2. JSP heeft het recht de werkzaamheden te beëindigen en/of stil te leggen, indien zij daarover zelf beslist om reden van allerlei aard, mits de opdrachtgever schadeloos te stellen.

Indien de klant een consument is, heeft deze recht op een gelijkwaardige vergoeding zoals vermeld in artikel 20.1 hiervoor.

Artikel. 20. OPSCHORTING / ONTBINDING VAN DE OVEREENKOMST

20.1. Wanneer één van de partijen één van haar essentiële verplichtingen uit de overeenkomst niet nakomt, heeft de andere partij het recht om, ofwel de werkzaamheden op te schorten tot vereffening van de nog openstaande schuld en/of nakoming van de desbetreffende verplichting, ofwel om de overeenkomst onmiddellijk, eenzijdig, zonder rechterlijke machtiging te ontbinden voor het geheel of voor het nog uit te voeren gedeelte, middels een schriftelijke kennisgeving met vermelding van de verweten tekortkomingen.

Dit geldt eveneens wanneer hiertoe gegronde vrees bestaat inzake de kredietwaardigheid van de klant, zoals o.m. bij kennelijk onvermogen, faillissement, gerechtelijk akkoord, collectieve schuldenregeling.

In dat geval zal eerst aangemaand worden om binnen 14 dagen voldoende waarborgen te bieden voor de goede uitvoering van zijn verbintenissen.

20.2. De in gebreke gebleven partij zal een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zijn van 30% van het totale bedrag van de overeenkomst of de eventuele hogere werkelijk geleden schade.

20.3. De betaalde voorschotten blijven in elk geval definitief verworven ten titel van schadevergoeding.

Artikel. 21. EIGENDOM, EIGENDOMSVOORBEHOUD EN OVERDRACHT VAN RISICO

21.1. Eigendom. De geleverde goederen en materialen blijven eigendom van JSP, zelfs wanneer deze worden verwerkt en/of geïncorporeerd, tot betaling van de volledige prijs (hoofdsom, kosten, interesten en/of forfaitaire schadevergoeding).

21.2. Eigendomsvoorbehoud. JSP heeft het recht, ten belope van de niet betaalde som, de geleverde en/of geplaatste materialen terug te nemen.

JSP heeft het recht om overeenkomstig de Pandwet een pandrecht of eigendomsvoorbehoud te nemen, zodoende zij bij voorrang boven andere schuldeisers zou worden betaald uit de bezwaarde goederen. Noch de verwerking, noch de incorporatie beletten de werking van het eigendomsvoorbehoud.

21.3. Overdracht van risico. De overdracht van risico’s vindt plaats naarmate de uitvoering van de werken of de levering van de materialen, goederen of installaties vordert.

Sectie II. ALGEMENE VERKOOPSVOORWAARDEN

Artikel. 22. TOEPASSINGSGEBIED VERKOOPSVOORWAARDEN

22.1. De bepalingen van sectie II zijn van toepassing op de verkoop van allerlei elektrisch materieel zoals o.m. verlichting, domotica, parlofoon-videofonie, welke door de klant zelf worden geplaatst.

Artikel. 23. BESTELLING EN TOTSTANDKOMING VERKOOPOVEREENKOMST

23.1. Een verkoopovereenkomst tussen JSP en de koper komt tot stand bij het plaatsen van een bestelling door de koper.

23.2. Tenzij anders bepaald zijnde prijzen vermeld bij de bestelling slechts geldig tijdens een periode van 30 kalenderdagen.

Artikel. 24. PRIJS VAN DE GOEDEREN – PRIJSWIJZIGINGEN

24.1. Tenzij anders overeengekomen, zijn de vermelde prijzen in euro en exclusief BTW.

24.2. Indien de koper een consument is, is de prijs inclusief BTW en minstens in euro.

De totaal te betalen prijs door de consument omvat naast de BTW, alle overige taksen en kosten die door de consument verplicht moeten worden bijbetaald.

24.3. Transportkosten en andere supplementaire diensten zijn voor rekening van de klant, tenzij anders bepaald.

24.4. JSP kan steeds haar prijzen aanpassen. Prijswijzigingen hebben geen invloed op lopende overeenkomsten.

Artikel. 25. LEVERING VAN DE GOEDEREN

25.1. Gezien JSP afhankelijk is van derden voor de levering van goederen, kan er slechts een vermoedelijke leverdatum worden aangegeven.

25.2. De goederen worden geleverd op de plaats vermeld in de overeenkomst door een vervoerder aangeduid door JSP en op risico van JSP.

Tenzij anders bepaald, levert JSP de goederen uitsluitend in België.

25.3. De koper moet de bestelde goederen in ontvangst nemen op de overeengekomen leveringsdatum. Bij gebreke hiervan zullen de kosten verbonden aan een nieuw uit te voeren transport ten laste zijn van de koper.

Artikel. 26. BETALING – WANBETALING

26.1. Alle bestelde goederen worden volledig betaald op het ogenblik van de totstandkoming van de overeenkomst, tenzij anders bepaald.

26.2. In geval een factuur op haar vervaldag geheel of gedeeltelijk onbetaald is gebleven, is de klant ertoe gehouden om boven de verschuldigde hoofdsom en zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling aan JSP te betalen:

– een conventionele verwijlintrest berekend aan 12% per jaar, vanaf de vervaldag tot de gehele betaling, voor het door JSP als gevolg van vertraging in betaling geleden rente-, opbrengst- en omloopsnelheidsverlies.

– een bedrag gelijk aan 10% van de verschuldigd gebleven hoofdsom, doch minstens groot 150 euro, dit ten titel van schadebeding, teneinde stipte betaling te verzekeren en ter vergoeding van de door JSP geleden schade ingevolge verhoogde beheerskosten, zonder de kosten om tot gerechtelijke inning te komen.

JSP behoudt zich het recht voor om een hogere vergoeding te vorderen, mits bewijs van hogere werkelijk geleden schade.

26.3. In geval een factuur op haar vervaldag geheel of gedeeltelijk onbetaald is gebleven, zal aan de klant die consument is, een eerste kosteloze herinnering worden verstuurd.

Bij gebreke van betaling binnen de voorziene betaaltermijn van 14 kalenderdagen zoals vermeld op de eerste herinnering, zal de consument een forfaitaire vergoeding verschuldigd zijn.

De betaaltermijn van 14 kalenderdagen start bij een elektronische herinnering de dag na de dag van verzending; bij een herinnering via de post start de betaaltermijn op de derde werkdag na verzending.

De forfaitaire vergoeding mag niet hoger zijn dan:

– 20 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk aan 150 euro is;

– 30 euro vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500 euro is;

– 65 euro vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500 euro met een maximum van 2.000 euro als het verschuldigde saldo hoger dan 500 euro is.

Bovendien, zullen verwijlintresten, conform de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties verschuldigd zijn, op de nog te betalen som verschuldigd zijn.

Dit schadebeding dekt enerzijds de verwijlintresten van de schuld en anderzijds, alle kosten van de minnelijke invordering van de onbetaalde schuld.

De kosten voor een bijkomende herinnering bedragen 7,50 euro vermeerderd met de op het ogenblik van de verzending geldende portokosten.

26.4. Iedere vertraging in de betaling, om welke reden ook, zullen van rechtswege en zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling alle nog niet vervallen schuldvorderingen op de klant die geen consument is opeisbaar worden.

Artikel. 27. RISICO-OVERDRACHT

27.1. Het risico op schade of verlies van de verkochte goederen gaat over op de koper op het moment van totstandkoming van de overeenkomst.

Als de klant een consument is gaat het risico over op het moment van de fysieke inontvangstneming door de koper van de verkochte goederen.

Artikel. 28. EIGENDOMSVOORBEHOUD

28.1. De verkochte goederen blijven eigendom van JSP, zelfs wanneer deze worden door de koper werden verwerkt en/of geïncorporeerd, tot betaling van de volledige prijs (hoofdsom, kosten, interesten en/of forfaitaire schadevergoeding).

28.2. De koper mag deze goederen niet vervreemden, overdragen, bezwaren en/op onder welke vorm of titel aan derden ter beschikking stellen.

28.3. JSP heeft het recht om overeenkomstig de Pandwet een pandrecht of eigendomsvoorbehoud te nemen, zodoende zij bij voorrang boven andere schuldeisers zou worden betaald uit de bezwaarde goederen. Noch de verwerking, noch de incorporatie beletten de werking van het eigendomsvoorbehoud.

Artikel. 29. GARANTIEBEPALINGEN

29.1. Garantie voor zichtbare gebreken. Bij levering van de goederen moet de koper de conformiteit van de verkochte goederen nagaan.

De koper zal JSP onmiddellijk en uiterlijk 48 uur na de levering per aangetekend schrijven of per email met ontvangstbewijs in kennis stellen van zichtbare gebreken en/of non-conformiteit zoals o.m. onjuiste levering, onjuiste hoeveelheid.

Bij gebreke hieraan wordt de koper geacht de verkochte goederen te hebben aanvaard en goedgekeurd en kunnen er dienaangaande geen klachten meer worden aanvaard.

De koper kan een klacht wegens zichtbare gebreken slechts indienen, op voorwaarde dat de verkochte goederen door de koper nog niet in gebruik werden genomen.

Een klacht wegens zichtbare gebreken schort de betalingsverplichting in hoofde van de koper niet op.

Indien de klacht wegens zichtbare gebreken, na onderzoek, gegrond wordt geacht door JSP, dan heeft de koper de keuze tussen:

– hetzij de kosteloze vervanging van het goed;

– hetzij het betalen van een vergoeding die hoogstens de prijs die de koper voor het goed heeft betaald, bedraagt.

De koper kan geen enkele rechtsvordering wegens zichtbare gebreken en/of non-conformiteit, instellen meer dan twee maanden na de levering van de goederen en slechts voor zover de koper uiterlijk 48 uur na de levering de zichtbare gebreken en/of non-conformiteit, zoals hiervoor vermeld, aan JSP ter kennis heeft gebracht.

29.2. Wettelijke garantie voor verborgen gebreken.

Onder “verborgen gebrek” wordt verstaan een gebrek die het goed ongeschikt maakt voor het gebruik waartoe het is bestemd of het gebruik ervan aanzienlijk verminderd. Het verborgen gebrek moet bovendien bestaan op het ogenblik van de levering van het goed.

Eventuele verborgen gebreken moeten onmiddellijk en uiterlijk binnen de acht kalenderdagen na de ontdekking van het gebrek, per aangetekend schrijven door de koper aan JSP te worden gemeld.

De kennisgeving moet een gedetailleerde beschrijving van het verborgen gebrek bevatten.

Een klacht wegens verborgen gebreken schort de betalingsverplichting in hoofde van de koper niet op.

Eenmaal een verborgen gebrek is vastgesteld, heeft de koper de keuze tussen:

– hetzij het verkochte goed teruggeven en zich de prijs doen terugbetalen;

– hetzij het goed behouden en zich een gedeelte van de prijs doen terugbetalen

Na een termijn van twaalf maanden na levering worden geen klachten meer aanvaard.

De koper kan geen rechtsvordering wegens verborgen gebreken meer instellen na een termijn van twaalf maanden na ontdekking van het gebrek.

29.3. Wettelijke garantie voor consumptiegoederen ten aanzien van consumenten.

Ten aanzien van de klant die consument is, geldt de tweejarige wettelijke garantie vanaf de levering van de goederen, zoals voorzien in artikel 1649bis e.v. oud Burgerlijk Wetboek.

De garantietermijn van twee jaar wordt opgeschort tijdens de periode vereist voor de herstelling of de vervanging van het goed of in geval van onderhandelingen tussen JSP en de consument met het oog op een minnelijke schikking. Dergelijke tussenkomsten tijdens de garantietermijn stuit de garantietermijn niet.

De consument moet JSP in kennis stellen van het (conformiteits)gebrek binnen de twee maanden vanaf de dag waarop de consument het gebrek heeft vastgesteld.

De consument heeft in geval van een gebrek aan overeenstemming meer bepaald het recht om hetzij de herstelling of vervanging te eisen, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst te vorderen. Naast deze mogelijkheden heeft de consument desgevallend recht op een aanvullende schadevergoeding (art. 1649quinquies, § 1 BW).

Eenmaal een (conformiteits)gebrek is vastgesteld, heeft de koper de keuze tussen:

– hetzij de kosteloze herstelling of kosteloze vervanging van het goed, onder de voorwaarden bedoeld in art. 1649quinquies, §2 en 3 oud BW;

– hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, onder de voorwaarden bedoeld in art. 1649quinquies, §5 tot §7 oud BW.

De consument heeft recht op een aanvullende schadevergoeding indien hij bijkomende schade geleden heeft die niet kan worden vergoed door één van de vier hiervoor vermelde remedies.

De koper kan geen rechtsvordering meer instellen na één jaar vanaf de dag waarop de consument het gebrek heeft vastgesteld en slechts voor zover de consument het (conformiteits)gebrek aan JSP ter kennis heeft gebracht binnen de twee maanden vanaf de dag waarop de consument het gebrek heeft vastgesteld.

Na het verstrijken van de wettelijke waarborgtermijn van twee jaar geniet de consument van de wettelijke garantie voor verborgen gebreken zoals hiervoor vermeld, indien het verborgen gebrek bestond op het ogenblik van de levering en voor zover het gebrek het goed ongeschikt maakt voor het gebruik waartoe het is bestemd of het gebruik ervan aanzienlijk verminderd.

29.4. Uitsluitingen garantie.

De garantie heeft geen betrekking op gebreken door:

– slijtage

– onzorgvuldig of abnormaal gebruik of gebruik dat niet overeenstemt met de gebruiksaanwijzingen overhandigd aan de koper bij de verkoop;

– niet vakkundige installatie of montage of niet in acht nemen van de gebruiks- om montagehandleidingen door de koper;

– verkeerd gebruik of gebrekkig onderhoud;

Er wordt evenmin garantie verleend indien het gebrek en/of de schade is veroorzaakt door herstellingen of handelingen door derden, of wanneer de goederen voorzien werden van niet originele toebehoren of onderdelen.

Artikel. 30. BEPERKING VAN DE AANSPRAKELIJKHEID

30.1. Met uitzondering van de garantie, is de aansprakelijkheid van JSP beperkt tot haar bedrog, opzettelijke of grove fout.

Als de klant een consument is, is de aansprakelijkheid van JSP beperkt tot haar opzet of haar grove schuld.

30.2. JSP is niet aansprakelijk voor onrechtstreekse schade, met inbegrip doch niet beperkt, van gevolgschade, gederfde winst, verlies van inkomen, beperking van rendement en schade aan derden.

In elk geval is de aansprakelijkheid van JSP voor schade afkomstig uit de geleverde goederen beperkt tot de bedragen waarvoor JSP verzekerd is.

30.3. JSP is niet aansprakelijk in geval van overmacht, zoals gedefinieerd hiervoor.

30.4. JSP wordt niet geacht kennis te hebben van de specifieke toepassing van de geleverde goederen die de koper zal maken. Enkel de koper is hiervoor aansprakelijk.
30.5. Als JSP de klant bijstaat op de werf bij de plaatsing van de door JSP geleverde goederen, gebeurt dit enkel tegen vergoeding en moet dit uitdrukkelijk overeengekomen zijn tussen de klant en JSP.

Artikel. 31. EINDE VAN DE OVEREENKOMST

31.1. De overeenkomst kan door iedere partij worden opgezegd vóór de levering van de goederen.

In dat geval heeft de andere partij recht op een vergoeding van 10% van de verkoopsom (exclusief BTW).

Wordt de overeenkomst ontbonden na betaling van de voorschotfactuur en het bestellen van de materialen, dan zullen de bestelde materialen in rekening worden gebracht en worden verrekend met de voorschotfactuur.

31.2. In voorkomend geval zal de beëindiging van de overeenkomst betrekking hebben op het nog uit te voeren deel van de bestelling.

31.3. Reeds geleverde goederen worden door JSP niet teruggenomen en moeten steeds door de koper worden betaald.

31.4. Wanneer één van de partijen één van haar essentiële verplichtingen uit de overeenkomst niet nakomt, heeft de andere partij het recht om de overeenkomst onmiddellijk en zonder rechterlijke machtiging te ontbinden voor het geheel of voor het nog uit te voeren gedeelte van de bestelling, middels de andere partij per aangetekend schrijven in gebreke te hebben gesteld.

Dit geldt eveneens wanneer hiertoe gegronde vrees bestaat inzake de kredietwaardigheid van de klant, zoals o.m. bij kennelijk onvermogen, faillissement, gerechtelijk akkoord, collectieve schuldenregeling.

De in gebreke gebleven partij zal een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zijn van 30% van koopsom (exclusief BTW).

Sectie III. GEMEENSCHAPPELIJKE BEPALINGEN

Artikel. 32. OVEREENKOMST OP AFSTAND OF BUITEN VERKOOPRUIMTE GESLOTEN OVEREENKOMST / HERROEPINGSRECHT

32.1. De Algemene Voorwaarden vormen een integraal deel uit van de overeenkomst op afstand of de buiten verkoopruimte gesloten overeenkomst en wordt niet gewijzigd, tenzij de partijen bij de overeenkomst uitdrukkelijk anders overeenkomen.

32.2. De bepalingen van dit artikel gelden enkel voor de klant die in de hoedanigheid van consument een overeenkomst sluit met JSP, op afstand of buiten de onderneming van JSP.

32.3. De consument heeft het recht om binnen een termijn van 14 dagen zonder opgave van redenen de overeenkomst te herroepen.

32.4. De herroepingstermijn verstrijkt 14 dagen, na de dag van de sluiting van de overeenkomst met betrekking tot de uitvoering van werken, of na de dag waarop de consument het product fysiek in bezit krijgt bij verkoop van goederen.

32.5. Binnen de voornoemde herroepingstermijn van 14 dagen, moet de consument via een ondubbelzinnige verklaring, JSP, schriftelijk per post of e-mail, in kennis stellen van de beslissing om de overeenkomst te herroepen.

Het volstaat om de mededeling betreffende de uitoefening van het herroepingsrecht te verzenden voordat de herroepingstermijn is verstreken.

32.6. De consument kan hiervoor gebruikmaken van het modelformulier voor herroeping op de website: https://economie.fgov.be/sites/default/files/Files/Forms/Formulier-herroeping.pdf.

De consument kan het modelformulier voor herroeping of een andere duidelijk geformuleerde verklaring ook elektronisch invullen en opsturen via mail info@jspbv.be. In dat geval zal JSP onverwijld via e-mail een ontvangstbevestiging sturen.

32.7. Bij een verkoop van goederen moet de consument het product onverwijld, en in ieder geval niet later dan 14 dagen na de dag waarop hij zijn beslissing om de overeenkomst te herroepen heeft meegedeeld, terugzenden of overhandigen aan JSP.

32.8. JSP heeft het recht de consument aansprakelijk te stellen en desgevallend schadevergoeding te eisen voor elke waardevermindering van de goederen, bijvoorbeeld door beschadiging, die het gevolg is van het gebruik van het product door de klant dat verder gaat dan nodig is om de conformiteit van het product vast te stellen.

32.9. Als de consument de overeenkomst herroept, worden alle betalingen die de consument tot op dat moment heeft gedaan, inclusief de leveringskosten, onverwijld en in ieder geval niet later dan 14 dagen nadat JSP op de hoogte is gesteld van de beslissing tot herroeping, terugbetaald.

Bij verkoopovereenkomsten zal JSP slechts overgaan tot terugbetaling wanneer JSP alle goederen heeft teruggekregen.

De terugbetaling zal gebeuren met hetzelfde betaalmiddel als waarmee de consument de oorspronkelijke betaling heeft verricht, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. In ieder geval zal voor de terugbetaling geen kosten in rekening worden gebracht.

32.10. Wanneer de consument wenst dat de uitvoering van de werken een aanvang neemt tijdens de herroepingstermijn, dan moet de consument hiertoe een uitdrukkelijk verzoek, per aangetekende brief of duurzame gegevensdrager, sturen aan JSP.

Het uitdrukkelijk verzoek brengt het verval van het herroepingsrecht mee van zodra de overeenkomst volledig is uitgevoerd door JSP.

Als de consument heeft verzocht om de uitvoering van de werken te laten beginnen tijdens de herroepingstermijn, betaalt de consument een bedrag dat evenredig is aan hetgeen op het moment dat JSP ervan in kennis is gesteld dat de consument de overeenkomst herroept reeds geleverd is, vergeleken met de volledige uitvoering van de overeenkomst.

32.11. De uitoefening van het herroepingsrecht beëindigt de verplichtingen van de partijen om de op afstand of de buiten verkoopruimte gesloten overeenkomst uit te voeren.

Bovendien, stelt het automatisch een einde aan elke aanvullende overeenkomst, zonder kosten voor de consument.

Artikel. 33. KLACHTENBEHANDELING

33.1. JSP streeft naar optimale klanttevredenheid. Als de klant een klacht heeft, zal JSP er alles aan doen om deze klacht af te handelen en op te lossen.

33.2. Klachten moeten worden ingediend binnen een termijn van 8 werkdagen en kunnen uitsluitend worden ingediend per e-mail op info@jspbv.be of per aangetekend schrijven, met een beschrijving van het probleem.

33.3. JSP zal de klacht binnen de 10 werkdagen vanaf de ontvangst beantwoorden tenzij anders aangegeven, bv. tijdens vakantieperiodes.

Artikel. 34. INTELLECTUELE RECHTEN

34.1. Alle plannen, tekeningen, ontwerpen, foto’s, beschrijvingen, en dergelijke meer die kaderen in de overeengekomen overeenkomst zijn en blijven eigendom van JSP.

34.2. Zonder voorafgaandelijke schriftelijke toestemming van JSP, mogen voornoemde zaken in geen geval door de klant worden gebruikt, gekopieerd of aan derden worden overgemaakt.

Artikel. 35. TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANKEN

35.1. Al onze overeenkomsten worden beheerst door het Belgisch recht. Partijen kiezen het Nederlands als taal voor de rechtspleging.

35.2. Voor lokale reglementering is steeds het recht van de plaats waar de werf gelegen is, van toepassing.

35.3. In geval van betwisting zijn uitsluitend de vredegerechten en/of de afdelingen van de rechtbanken van de plaats waar de maatschappelijke zetel van JSP zich bevindt bevoegd.

Het staat JSP evenwel vrij eventuele betwistingen te brengen voor de natuurlijke rechter van de klant.

35.4. Als de klant een consument is, zijn de rechtbanken van de woonplaats van de consument bevoegd, overeenkomstig artikel 624, 1°, 2° en 4°, van het Gerechtelijk Wetboek.

35.5. Alvorens naar de rechtbank te stappen, kan elk technisch geschil over werken die werden uitgevoerd voor rekening van een consument, op verzoek van één van de partijen, voor de Verzoeningscommissie Bouw aanhangig worden gemaakt.

Haar adres: Espace Jacquemotte, Hoogstraat 139 te 1000 Brussel.

Alle inlichtingen over de Commissie en het procedurereglement kunnen worden verkregen op de site van de Verzoeningscommissie, op het volgende adres: http://www.bouwverzoening.be.

Artikel. 36. GEGEVENSBESCHERMING / GDPR (General Data Protection)

36.1. JSP verbindt zich ertoe om alle persoonsgegevens die ze ontvangt van de klant te behandelen in overeenstemming met de wettelijke verplichtingen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.

36.2. JSP verzamelt vanaf het opmaken van de offerte tot de facturatie alle gegevens die noodzakelijk zijn om de werken te kunnen begroten en uitvoeren. Dit wil zeggen:

– uw naam, adres, telefoonnummers, e-mailadres;
– foto’s die gemaakt zijn bij het opmaken van de offerte, de uitvoering van de werken en na afwerking;
– allerlei gegevens die nodig zijn bij de werken: hoeveelheid en soort materiaal, …;
– plannen die opgemaakt zijn vóór en tijdens de werken;
– het elektronisch dossier.

36.3. Informatie- en inzagerecht. De klant beschikt over een informatie- en inzagerecht van zijn gegevens en hij/zij kan er kosteloos de inhoud en/of een verbetering, een wijziging van aanvragen.

Daarnaast heeft de klant het recht om vergeten te worden en kan hij/zij zich steeds kosteloos en zonder reden laten wissen uit ons databestand.

Daartoe richt de klant een e-mail aan info@jspbv.be.

36.4. Deze gegevens worden gedurende 5 jaar bijgehouden, met het oog op herstellingen en/of veranderingen.

De klant mag vragen om deze gegevens te vernietigen.